Ny Tesla klar til danske vejrforhold

Elbilerne er så småt begyndt at rulle ud på de danske landeveje. Med hidtil har Teslas modeller haft problemer med rækkevidden, når den danske vinter sætter ind. Det råder den nye Tesla Model Y bod på.

Flere og flere bilister er begyndt at fylde strøm på deres biler fremfor benzin eller diesel. De fleste eksperter er da også enige om, at den danske vognpark med tiden udelukkende kommer til at køre på el.

Men det kræver jo så også, at elbilerne kan køre hele året. Dette har der været problemer med i Teslas tidligere modeller, da de ikke har været udstyret med en varmepumpe. Den manglende varmepumpe har betydet, at Teslas modeller hidtil har haft en kortere rækkevidde end deres konkurrenter på elbilmarkedet, når kulden har sat ind. Dette retter en varmepumpe altså op på nu i den nye Tesla Model Y, der kom ud at køre første gang i foråret 2019.

Mange flere kilometer på en opladning

Ingen elbilsejere gider holde ved en stikkontakt, hver gang de har kørt en ganske kort strækning. Derfor ventes varmepumpen i Teslas Model Y at gøre noget positivt for salget af Teslas elbiler herhjemme. Det er en velkendt sag, at batterier har det med at aflade i kulde. Derfor er en varmepumpe, der kan genere varme til batteriet og kabinen et ret så vigtigt element, hvis du skal køre så mange kilometer så muligt på en opladning strøm i koldt vejr.

En udregning hævder, at rækkevidden i en Tesla Model S uden varmepumpe kan blive reduceret med mellem 10 og 40 procent, hvis temperaturen udenfor ligger på minus fem grader. Så den nye Tesla Model Y må siges at være som skræddersyet til det omskiftlige danske vejr. Er du blevet træt af farven på din Tesla eller din traditionelle benzin- eller dieselbil, så giv den nyt liv med en ny lakering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *